مفید و فنی

معرفی موتور XU9 405 Mi16

موتور استوک XU9 405 Mi16

سالون 405 که در ژوئن 1987 برای جایگزینی پژو 305 عرضه شد، چند ماه بعد به موتور 205 GTI 1.9 مجهز شد تا به یک خودروی اسپورت کارآمد تبدیل شود.
اگرچه هاله بمب کوچک 205 GTI که سه سال قبل ساخته شده بود را نداشت، سالن 405 Mi 16 به زودی ثابت کرد که یک خودروی اسپرت کامل است. تحت نظارت پژو تالبوت اسپورت، خود را در سوپرتوریسم متمایز کرد، در حالی که نسخه توربو 16 به طرز استادانه ای برای سه فصل متوالی برنده مسابقات رالی راید شد. در سال 1989 نسخه تمام چرخ متحرک و در سال 1992 فاز 2 عرضه شد.

تنها سه ماه پس از معرفی 405 جدید، پژو بار دیگر چنگال های خود را نشان داد و نسخه اسپرت Mi16 را عرضه کرد. نام این مدل با کارایی بالا و همگن از سرسیلندر چند سوپاپ نصب شده روی موتور آن گرفته شده است که اولین خودروی تولیدی فرانسوی بود که با سیتروئن BX GTI که در همان زمان عرضه شد مشترک بود. هدف پژو در پایان دهه 1980 این بود که مشتریان خود را جوان کند و همچنین تجربه اسپورت 205 GTI را تأیید کند. علاوه بر این، ایجاد مزاحمت برای خودروهای سالون آلمانی که معمولاً در این رده غالب هستند، مطمئناً بخشی از پروژه های تجاری برند سوشا در آن زمان بود.

طراحی توسط Pininfarina

در تابستان 1987، تولیدکنندگان فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو از خودروهای سالنی اسپرت جدید خود به ترتیب با نام‌های 405 Mi 16، BX GTI 16 Soupapes و 21 Turbo رونمایی کردند. Mi16 با بدنه‌ای که با همکاری Pininfarina، استایلیست تاریخی ایتالیایی این برند طراحی شده است، بلافاصله خودنمایی می‌کند. بدون اینکه خطوط اصلی خود را با لوازم جانبی و تجهیزات اسپرت پر زرق و برق وارد کند، بسیار ظریف است. تنها امتیازات خارجی که به دنیای اسپورت داده شده، اسپویلر جلو، ریل های پایین بدنه و اسپویلر عقب و همچنین رینگ های آلیاژی 14 اینچی (که از سال 1989 به 15 اینچ ارتقا خواهد یافت) است. یکی از نقاط قوت 405 Mi16، تجهیزات به خصوص متعادل و کارآمد آن است. هندلینگ آن یادآور چابکی 205 GTI است، اما به لطف فاصله بین دو محور طولانی تر، به روشی دقیق تر و دقیق تر. کابین به طرحی اسپرت مجهز شده است که شامل صفحه ابزار با صفحه های متعدد، فرمان سه پره با روکش چرمی و صندلی های سطلی است.

موتور چند سوپاپه

برخلاف رقیب خود رنو، که در ده سال گذشته در رقابت با موتورهای توربو شارژ تجربه کرده است، PSA به موتور تنفس طبیعی GTI که تا کنون بسیار موفق بوده است، وفادار است. بنابراین، در زیر کاپوت پژو 405 Mi 16، شاهد چهار سیلندر Type XU9-JA هستیم که قبلاً 205 GTI 1.9 و 309 GTI را مجهز کرده است. اما برای این مناسبت، سرسیلندر منیزیمی 16 سوپاپ در بالای این بلوک قرار دارد که میراث قهرمان مسابقات رالی جهان 205 توربو 16 است. اکنون این موتور مجهز به میل بادامک دوگانه بالای سر و شیرهای هیدرولیک برای تنظیم خودکار شلاق سوپاپ است، موتور اکنون 30 اسب بخار نیرومندتر است و 160 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 18.4 میلی گرم در 5000 دور در دقیقه ارائه می کند. XU9-JA دارای یک میل لنگ تقویت شده، آسترهای قابل جابجایی و میله های اتصال فولادی آهنگری است، در حالی که منیفولد اگزوز زیبا دارای هشت لوله است. مدیریت تزریق و جرقه زنی توسط سیستم Bosch Motronic ML 4-1 ارائه می شود. گیربکس گیربکسی است که قبلاً توسط 205 و 309 GTI استفاده شده بود، اما با کالیبراسیون 5 سرعته جدید.

تحولات مدل Mi16

پژو 405 Mi 16 می تواند به حداکثر سرعت 220 کیلومتر در ساعت دست یابد و در 8.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد و همچنین استارت ایستاده 400 متر را در 16 ثانیه کامل کند. در بهار سال 1989، پژو با قدرت پیروزی‌های خود در رالی پاریس-داکار، نسخه چهارچرخ متحرک دائمی 405 Mi 16 را با دیفرانسیل تورسن ارائه کرد. متاسفانه این Mi 16 با چهار چرخ متحرک آنطور که انتظار می رفت موفق نبود و قربانی وزن اضافی 200 کیلوگرمی خود شد. در سال 1992، بدنه برای فاز 2 جدید “بازسازی” شد. موتور 1998 سی سی (86 میلی متر سوراخ در 86 میلی متر) نوع XU10 J4/LZ نصب شد، اما با تبدیل کاتالیزوری که اکنون اجباری است، قدرت خروجی به 155 اسب بخار کاهش یافت. 405 Mi16 در مقایسه با رقبای جدید خود، بیشتر به عنوان یک خودروی اسپرت واقعی به عنوان یک توریر با کارایی بالا در نظر گرفته شد و در جولای 1995 کارش قطع شد. در نوامبر 1993، به منظور جشن گرفتن پیروزی پژو 905 در 24 ساعت لمانز، یک سری محدود 500 دستگاهی، به نام Le Mans، تنها با رنگ قرمز به بازار عرضه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *